Feed on
Posts
Comments

Tankar om undervisningsmetoder

Funderingar och reflektioner brukar dyka upp när man minst anar det. Inte alldeles sällan i något märkliga situationer. Som när man måste byta ett bilbatteri till exempel. Batteriet i familjens bil bestämde sig för att ge upp igår så det vara bara att fixa ett nytt. Sonen kom och undrade vad jag gjorde när jag höll på att lossa på skruvarna till batterifästet. Alla som har träffat på en fyraåring vet att de har miljoner frågor om allt och frågar varför, efter precis varenda svar. Det visade sig att bilbatterier var minst lika intressant som något annat. Och en aning nervöst för mig eftersom jag ju vet att batterisyra innehåller frätande svavelsyra. Inte helt tryggt att ha i närheten av en nyfiken fyraåring. Och det var här mina funderingar började. Hur många olika inlärningsmetoder finns det egentligen och hur många av dem används i svenska skolan? Katederundervisningen är ju, tack och lov om du frågar mig, numera bara en liten del av undervisningen. Jag måste fundera och forska vidare på det här med olika undervisningsmetoder, jag känner ju till och tillämpar den del, och vad de innebär. Man behöver ju inte vara raketforskare för att räkna ut att undervisningen och metoderna skiljer sig mellan förskola/lågstadiet och gymnasiet.

Hur det gick med batteribytet och sonen? Jodå, det avlöpte väl. Min älskade hustru lyckades locka med sonen på ett planteringsupptåg i andra änden av trädgården så jag kunde byta batteri i lugn och ro.

(Visited 8 times, 1 visits today)

Leave a Reply